Tässä jaksossa saimme Finazillan sohvalle vieraaksi LämpöYkkösen markkinointijohtaja Matti ”Lämpöpumppumies” Perkkiön. Lämpöpumppumiehen somepresenssi ja markkinointiosaaminen ovat vertaansa vailla, mutta taustalta löytyy myös kivenkovaa talousosaamista.
”Eikös se ihan yhtiölaissa sanota, että pitää tehdä kannattavaa liiketoimintaa. Se on vaikeaa, jos sulla ei ole talous hanskassa.” kiteyttää Matti Perkkiö ajatuksiaan talousjohtamisen tärkeydestä.
LämpöYkkönen on energiatehokkaita lämmitys- ja viilennysratkaisuja tarjoava yritys, joka on reilussa vuosikymmenessä raivannut tiensä toimialan ehdottomaan eturiviin.
Pitkäjänteinen ja jatkuva talousjohtaminen on ollut keskeinen osa yrityksen toimintaa alusta saakka, mikä on osaltaan ollut mahdollistamassa yrityksen kovaa kasvua.
Yhteistyömme: Finazilla tarjoaa Lämpöykköselle ohjelmistoratkaisut budjetointiin, ennustamiseen ja raportointiin. Lisäksi LämpöYkkösellä on käytössään Talousjohtaja-palvelu tehostamassa talousjohtamisen prosesseja.
Talouspuoli on hanskassa
Menestyneiden kasvuyritysten kanssa keskustellessa käy kerta toisensa jälkeen ilmi, että toimintaa ohjaa suunnitelmallisuus, eikä Lämpöykkönen ole poikkeus.
Perkkiön mukaan yksi Lämpöykkösen kovimmista menestyksen tekijöistä on ollut se, että on talouspuoli hyvin hanskassa. Yrityksessä on alusta asti kiinnitetty huomiota siihen, että liiketoiminta tuottaa riittävästi positiivista kassavirtaa ja talousjohtaminen on ollut jatkuvaa.
”Kun budjetointi on enemmänkin prosessi kuin projekti, se alkaa toimia.”, kertoo Perkkiö viitaten talousjohtamisen jatkuvuuden tärkeyteen.
Kassavirran ennustamisen tärkeys
Perkkiö nostaa keskustelussamme esille seikan, joka jokaisen kasvuyrityksen olisi hyvä muistaa.
”Silloin kun kasvetaan nopeasti, kassa voi olla se mihin yritys kaatuu. Tosi monesti myyntiä on vaikka kuinka paljon, mutta sulla ei riitä kassavirta kasvun toteuttamiseen.”, kertoo Matti.
Kassavirran ennustaminen ei kuitenkaan koske ainoastaan kassahaasteiden kanssa kamppailevia yrityksiä, vaan ihan kaikkia. LämpöYkkösellä kassavirran ennustamisen tärkeys ymmärretään ja siihen on kiinnitetty viime vuosina paljon huomiota.
”Itse asiassa me tehdään aina kolme keissiä, kun me tehdään budjetointia. Siellä on aina se first case ja worst case ja sitten vielä versio siitä keskeltä. Silloin pystyt vauhdista muutamaan suunnitelmaa tarpeen mukaan.”, Matti kuvailee.