Moni yrittäjä varmasti muistaa sen hetken, kun mieleen juolahti kuningasidea oman yrityksen perustamisesta. Tässä vaiheessa budjetin laatiminen ei todennäköisesti käynyt mielessäkään, mutta saatoit jo varovasti miettiä, voisiko ajatusta muuttaa euroiksi.
Usein parhaat ideat saavat alkunsa jostakin arkisesta haasteesta tai työpaikalla toistuvasta ongelmasta, johon etsit ratkaisua, sitä kuitenkaan löytämättä. Todella moni yritys on saanut alkunsa näin ja myös Finazilla syntyi tällaisesta omakohtaisesta tarpeesta.
Menestyvän liiketoiminnan taustalla on aina oltava hyvä ja mielellään myös uniikki idea. Valitettavasti pelkkä idea ei yleensä riitä, vaan ajatusta on jalostettava pidemmälle, jotta se saadaan tuottamaan euroja.
Yksi osa idean jalostamista on kaupallisen potentiaalin varmistaminen ja tähän budjetin laatiminen on erinomainen työkalu.
Tee vedenpitävä suunnitelma
“A goal without a plan is just a wish.” -Antoine de Saint-Exupéry
Ylläoleva sitaatti tiivistää liiketoiminnan suunnittelun ja budjetin laatimisen tärkeyden muutamaan sanaan.
Maailma on täynnä kasvuhakuisia yrityksiä, jotka ovat asettaneet tavoitteet korkealle. Tuntuu, että maailman valloituksen tavoittelu on tällä hetkellä hyvin muodikasta. Tämä on tietenkin positiivista, koska ilman tavoitteita ei synny tuloksia.
Harmittavan usein kovilla kasvutavoitteilla varustetut nuoret yritykset ovat hyvin selvillä päämäärästään, mutta reitti ei ole yhtä selvä. Jotta tavoite olisi vakavasti otettava, on yrityksen pystyttävä perustelemaan, kuinka perille päästään käytettävissä olevin resurssein.
Kannattaa huomioida, että pelkän myynnin ennustaminen ei riitä, vaan yhtä tärkeää on huomioida, minkälaisia kuluja myynnin käynnistämiseen ja liiketoiminnan pyörittämiseen ylipäätään liittyy.
Älä anna omien tavoitteesi lässähtää pelkäksi toivomukseksi, vaan laadi selkeä suunnitelma, kuinka muutat ideasi liiketoiminnaksi.
”Meidän bisneksessä budjetin laatiminen on mahdotonta.”
Otsikon mukainen lausahdus nousee esille tasaisin väliajoin yrittäjien kanssa keskustellessa.
Liiketoiminta, jota ei voi budjetoida, voi menestyä vain tuurilla. Hyvä uutinen kuitenkin on, että lähestulkoon jokaisesta liiketoiminnasta voi laatia budjetin. Kysymys on vain siitä osataanko hahmotta, mistä raha tulee ja mihin sitä kuluu.
On selvää, että varsinkin nuoren liiketoiminnan kohdalla budjetin laatiminen pitää sisällään paljon avoimia kysymyksiä, koska historiatietoa ei vielä ole riittävästi. Olisi kuitenkin hullunrohkeaa lähteä matkaan ilman suunnitelmaa.
Vaikka budjetit eivät välttämättä osu ensimmäisellä yrittämällä nappiin, kannattaa muistaa, että budjetin laatiminen on myös oppimisprosessi. Kun liiketoiminnan ennustaminen on jatkuvaa, tulet huomaamaan, että liiketoimintasi ennustettavuus paranee vuosi vuodelta.
Muista myös, että budjetin laatiminen ei ole kertaluontoinen rykäisy, joka voidaan unohtaa sen valmistuttua. Liiketoiminnan suunnittelun on oltava jatkuvaa ja esimerkiksi rullaava budjetointi on tähän hyvä keino.