Suomen Digimarkkinointi Oy on 2012 perustettu yritys, joka tarjoaa asiakkailleen digitaalisen markkinoinnin asiantuntijapalveluita.
Digitaalisen markkinoinnin asiantuntijuuden lisäksi yritys tunnetaan yhtenä Suomen parhaista työpaikoista.
Lisäksi yksi Suomen Digimarkkinoinnin kasvun mahdollistavista tekijöistä on ollut johdonmukainen ja ennakoiva talouden johtaminen, jota käsittelemme tässä artikkelissa tarkemmin.
Videolla haastattelussa toimitusjohtaja Jaakko Suojanen
Mitkä ovat olleet Suomen Digimarkkinoinnin kasvun suurimmat pullonkaulat?
Meidän alallamme, kun myydään asian tuntijoiden osaamista, pullonkaula on se osaavien tyyppien löytäminen ja rekrytointien oikea ajoitus.
Jos rekrytoit liian aikaisin, kannattavuus katoaa täysin. Jos rekrytoit liian myöhään, niin emme ole enää viihtyisä työpaikka, koska kaikki painavat punaisella.
Onko hyvästä talousjohtamisesta ollut hyötyä tämän haasteen ratkaisemisessa?
Kyllä ehdottomasti. Hyvän talousjohtamisen avulla pystymme ennakoimaan rekrytoinnit paremmin.
Nyt meillä on jo tiedossa aika tarkkaan, kuinka monta uutta digitoveria vuoden aikana aiotaan palkata.
Sanoisin, että kyllä todella vaikeaa olisi kasvaa tätä tahtia meidän alallamme ilman hyvää talouden suunnittelua.
Mitkä ovat avoimen talousjohtamisen selkeimmät hyödyt?
Me uskomme avoimuuteen ja kun ajatellaan talouslukuja, niin miksi pelkästään johto tietäisi ne?
Meillä on töissä fiksuja ja älykkäitä ihmisiä. Mitä enemmän he tietävät, sitä paremmin he pystyvät tekemään päätöksiä. Päätökset kuitenkin perustuvat tietoon ja faktoihin.
Me käymme kerran kuussa talousluvut lävitse henkilöstön kanssa ja budjettia seurataan kuukausittain sekä tiimi- että yritystasolla.
Näin kaikilla on koko ajan käsitys, että meneekö meillä hyvin vai kuinka meillä menee.
Mitkä ovat Suomen Digimarkkinoinnin tärkeimmät seurattavat mittarit?
Suomen digimarkkinoinnilla mitataan asiakastyytyväisyyttä, työntekijätyytyväisyyttä ja taloutta.
Kun nuo kaikki ovat kunnossa, niin se bisnes sitten kutakuinkin hoitaa itse itsensä. Toisaalta jossakin noista on ongelmia, niin se heijastuu kaikkeen.
Kuinka laajasti henkilöstöä kannattaa ottaa mukaan budjetointiin, ennustamiseen ja raportointiin?
Vanha viisaushan sanoo, että mitä enemmän olet ollut jonkun asian tekemisessä mukana niin sitä enemmän se tuntuu sinun asialtasi.
Jos mietitään vaikka budjettia, niin silloin siitä budjetista tulee sinun budjettisi ja niistä luvuista tulee sinun tavoitteitasi.
Mahdollisimman paljon kannattaa osallistaa ihmisiä budjetointiin, ennustamiseen ja raportointiin.
Avoin talouden johtaminen työntekijän näkökulmasta
Onko avoin talouden johtaminen vaikuttanut Suomen Digimarkkinointiin työpaikkana, Ilse Grönfors?
Varmasti tosi paljon. Meillähän avataan luvut kuukausittain tosi avoimesti ja selitetään ne vielä siten, että jokainen ymmärtää, mihin suuntaan olemme menossa.